Suna no onna (Kvinnan i sanden)

Kvinnan i sanden är en japansk film från 1964 som regisserades av Hiroshi Teshigahara, känd för sin avantgardestil. Vid tiden uppmärksammades han även i USA och fick en Oscarsnominering för Kvinnan i sanden i kategorin bästa icke-engelskspråkiga film.

En entomolog, Jumpei Niki (Eiji Okada) reser iväg till öknen för att fånga insekter som lever där. När han sedan ska hem missar han sista bussen och människorna som bor i öknen föreslår att han ska stanna över natten. Han får stanna hos en kvinna (Kyôko Kishida) som bor i ett hus i ett stort sandhål. Men när Jumpei vaknar nästa dag har befolkningen tagit bort stegen som är det enda sättet att komma ur hålet. De har lurat honom och han blir tvingad till att leva sitt liv med kvinnan i sandgropen…

Filmen är mycket snyggt fotad och väldigt annorlunda mot vad man är van vid. Teshigahara har verkligen en egen stil som fungerar mycket bra för det mesta. Jag såg Criterion-versionen av filmen som är cirka 147 minuter lång, till skillnad från originalet som är cirka 123 minuter, och jag kände nog att den var lite för lång för sitt eget bästa. Den skulle säkert ha varit lite bättre om jag hade sett originalet.

Kvinnan i sanden har ett långsamt tempo och det är inte mycket till handling egentligen. Istället fokuserar filmen på stämningen som är väldigt klaustrofobisk och bitvis otäck. Musiken i filmen bidrar väldigt mycket till stämningen.

Jumpei försöker först ta sig ur hålet så gott det går och den första delen av filmen fokuserar på detta. Sedan tar det suggestiva och det psykologiska över när både hans och kvinnans psykiska hälsa sätts på prov. Tillsammans måste de leva förtryckta från resten av världen i en grop i mitten av ingenstans.

Teshigahara skildrar hur människor anpassar sig till miljöer och människor på ett väldigt bra och fascinerande sätt. Jag skulle inte kunna önska mig ett bättre avslut på filmen än vad Teshigahara bjuder oss på heller. Tillsammans med inledningen samt en hel del moment emellan är slutet filmen starkaste del. Jag skulle vilja se om filmen i originalformat för att se vad som las till i ”director’s cut” versionen.

Kvinnan i sanden är en stark, psykologisk film om människor och deras beteende, utfört på ett väldigt annorlunda sätt. Jag är inte lika såld på den som många andra verkar vara och en del scener är för långa, men betyget är helt klart en stabil fyra.

Betyg: 4/5

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s