The Bridges of Madison County

När Clint Eastwood drog på sig en poncho och cowboyhatt någonstans i Spanien på 60-talet var det nog inte många som kunde förutspå att han skulle bli en sån stor legend och ikon. När han väl blev stor på 70-talet som hårding var det säkert inte många som trodde att han skulle bli så framgångsrik som regissör som han har blivit heller. Men Clintan slutar aldrig förvåna, för vem hade trott att han skulle göra ett romantiskt drama 1995 och casta sig själv i huvudrollen tillsammans med Meryl Streep? Ja inte många skulle jag tro…

Eastwood spelar Richard Kincaid, en National Geographic-fotograf som är ute på ett jobb i Madison County. En dag stannar han till vid en gård för att fråga om vägen. På gården bor hemmafrun Francesca (Meryl Streep) tillsammans med sin man och sina barn. Hennes man och barnen är dock bortresta och mötet mellan Kincaid och Francesca utvecklas till en passionerad kärlekshistoria som varar i fyra dagar.

Romantiska filmer har jag ingenting emot men rena kärleksfilmer som denna brukar jag ha svårt för p.g.a. att de oftast blir för klyschiga eller äckligt smöriga. Men eftersom Clintan är med behövde man ju ta en titt.

För att få en sån här film att fungera måste man förlita sig på duktiga skådespelare, något som denna film verkligen kan göra. Meryl Streep spelar en av sina bästa roller i mitt tycke och Clint Eastwood är förvånansvärt bra i sin annorlunda roll. Kemin mellan de två är det som gör hela filmen för mig och är det som är klart intressantast.

Musiken växlar lite för mig. Ibland är den sådär och ibland höjer den verkligen scenerna. Mot slutet är musiken på gränsen till smörig men den klarar sig precis tycker jag och gör scenen där hippie-Clintan står i regnet bättre.

Det enda som sänker filmen lite är att vissa scener är lite för långa (och filmen ö.h.t. egentligen). Man tappar fokus några gånger men det gör inte så mycket eftersom filmen är så pass bra i övrigt.

Clintan och framförallt Meryl Streep gör denna kärlekshistoria till något utöver det vanliga. Absolut en av de bästa kärleksfilmer jag har sett tillsammans med Roman Holiday.

Betyg: 4/5

Lämna en kommentar