Belle de jour

Belle de jour, med Catherine Deneuve i huvudrollen, är en av surrealistregissören Luis Buñuels kändaste och mest hyllade filmer. Buñuel började sin karriär under stumfilmstiden och fortsatte sedan in på 70-talet. Han har regisserat filmer i hemlandet Spanien, Frankrike och Mexiko. Belle de jour tillhör hans senare franska period och släpptes 1967. Filmen vann bl.a. Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig.

Catherine Deneuve spelar Séverine, en ung hemmafru som är gift med en doktor, Pierre. Tillsammans har de sexuella problem, och Séverine vill sällan ha någon sexuell kontakt med sin man. För att komma över sina sexuella hämningar börjar hon prostituera sig medan hennes man är på jobbet, vilket leder till att hon får namnet ”Belle de jour”.

Belle de jour använder sig av ett lågt, men behagligt tempo. Istället för att använda sig av någon traditionell handling, använder Buñuel sig av surrealism och drömmar för att skapa ett mysterium runtom Séverine. Varför har hon såna problem med att ha sexuell kontakt med sin man? Varför ser hon ofta helt känslomässigt avtrubbad ut ofta? Vad betyder hennes dröm i början av filmen?

Det intressanta med filmen är att vi som tittare ställer så många frågor, men får så få svar. Vi får ledtrådar genom surrealismen och drömmarna, men aldrig några konkreta svar. Det vore egentligen mer intressant att göra en analys av Belle de jour än att recensera den, men jag tänker inte avslöja för mycket. Kort och gott är det värt att fundera över vad som egentligen är verklighet i filmen, om det finns någon verklighet, och vad alla bjällror spelar för roll under filmens gång.

Trots att filmen saknar någon handling som egentligen engagerar tittaren, sugs man hela tiden in i filmen ändå mycket tack vare Deneuves utmärkta skådespeleri. Filmen tappar kanske lite tempo någon gång under filmens speltid på cirka 100 minuter, men den hämtar upp sig tillräckligt snabbt för att man inte ska störa sig på det.

Direkt när filmen var slut kände jag att det var ganska straight forward vad som var verklighet och vad som var drömmar, men ju mer jag tänker på det desto mer förvirrad blir jag. Det finns massor med symbolik och små detaljer som gör att man kan tolka filmen lite hursomhelst. Bjällrorna spelar en ganska stor roll, men också flashbacks till Séverines barndom samt små detaljer i orden hon väljer.

Rent spontant känns det som att man kan se den här filmen flera gånger och upptäcka något nytt varje gång då det finns så många detaljer. Jag skulle behöva se den igen för att komma fram till något helt konkret, men jag har iallafall någon aning om vad jag tror. Mycket intressant är det hursomhelst!

Betyg: 4/5

2 svar till “Belle de jour

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s