The Maltese Falcon

The Maltese Falcon regisserades av John Huston 1941 och är en av de kändaste filmer inom film noir-genren. Den brukar dessutom räknas som startskottet för genren och den första riktiga film noiren (man brukar säga att film noir började med The Maltese Falcon och slutade med Touch of Evil).Filmen var även John Hustons regidebut och en av filmerna som hjälpte Humphrey Bogart att bli en huvudrollsinnehavare snarare än en birollsskådis.

Privatdetektiven Sam Spades partner Miles Archer blir skjuten under ett uppdrag. Spade tar över uppdraget och försöker samtidigt ta reda på hur mordet gått till. Snart visar det sig att det mesta kretsar kring en liten falkstatyett, som fler än en person är ute efter.

https://i0.wp.com/2.bp.blogspot.com/-XqlzTYJR_0s/TsFbmMYiELI/AAAAAAAAAYk/RIbMHyF9igc/s1600/MalteseSam3.jpg

Eftersom det här är en av de första noir-filmerna märker man att stilen inte riktigt har utvecklats ännu. Vi har en privatdetektiv, rapp dialog med coola karaktärer, och en femme fatale. Däremot är den estetiska biten inte riktigt färdigutvecklad. Skuggor används t.ex. inte riktigt på samma sätt som i senare filmer. Detta är dock absolut ingenting negativt, det är mest intressanta noteringar som jag gör när jag ser om denna klassiker.

Humphrey Bogart gör en av sina första stora roller som privatdetektiven Sam Spade som är hård i sinnet och rapp i käften. En kvinna kommer in på hans kontor en dag och berättar att hon vill ha sin systers pojkvän skuggad. När Spades partner tar sig an uppdraget blir han skjuten, och det är startskottet för resten av filmen. Allting är nämligen inte som det verkar, och lögner avslöjas tätt inpå varandra.

https://i0.wp.com/24.media.tumblr.com/tumblr_maynxfIHTK1r159loo1_500.jpg

Bogart gör sin klassiska roll som han blev känd för, stenhård detektiv. När han får reda på att hans partner har blivit skjuten och är död visar han knappt några känslor överhuvudtaget t.ex. Han är skarp och ser igenom många lögner samt levererar flera klassiska citat (”When you’re slapped you’ll take it and like it!”). Han är sådär cool som bara vissa gamla amerikanska skådisar kan vara utan att det blir löjligt.

Förutom Bogart är de två bästa skådespelarna i filmen Peter Lorre, känd från den tyska filmen M som var en föregångare till film noir, som spelar Joel Cairo, samt Elisha Cook Jr. som spelar ”den unge mannen” som skuggar Bogart. Mary Astor som spelar femme fatalen känns inte helt klockren alltid och spelar över i flera scener. Sydney Greenstreet som spelar hjärnan bakom brottet är dock bra och passande i sin roll.

https://i1.wp.com/www.imaginaryyear.com/raccoon/images/filmclub/2008/maltese_falcon-01.jpg

Filmen har väl egentligen inte jättemånga höjdpunkter och minnesvärda scener, däremot är handlingen bra och det är absolut god underhållning för stunden. Precis som med många film noirer är det svårt att komma ihåg allting som hände i filmen efteråt vilket bara är positivt då man kan se om dem flera gånger utan att man kommer ihåg hur allting låg till.

The Maltese Falcon är klart över medel inom genren, dock hör den kanske inte till den absoluta eliten. En fyra räcker allt dock till, och den är värdig hyllningarna som den har fått tycker jag. Slutet är smart och skickligt genomfört, och hela filmen är imponerande för en regidebut. Om man gillar film noir ska man absolut se denna!

Betyg: 4/5

2 svar till “The Maltese Falcon

  1. Jag hoppar denna text för nu då jag inte minns ett dugg från filmen (förutom den härliga örfilen med efterföljande replik från Bogarts sida). Helt klart en som ligger på min lista över noir-filmer att se om. Mer än så kan jag inte säga för tillfället 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s